RPH

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA

Mata Pelajaran dan Kelas
Bahasa Malaysia  Tahun  3 Dahlia
Tema/Tajuk
Cerita Teladan – Cerita Rakyat
Masa
7.45 – 8.45 pagi
Hasil Pembelajaran
2.1 Aras 3 (i)  / Literasi: 3.1
Objektif Pembelajaran
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
i.      Bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi dan gaya penyampaian yang sesuai.
ii.     Menyebut dan membaca 4 daripada 5 perkataan diftong dan vokal berganding. (Cth : menjual, riuh, suami, suatu, sebuah)  (literasi) .
Aktiviti
1.     Guru membacakan Cerita Rakyat.
2.     Murid menyemak bacaan guru. 
3.     Murid berbincang mengenai jalan cerita dalam kumpulan.
4.     Murid menulis cerita mengikut urutan yang betul dalam bentuk perenggan.
Akitiviti Literasi
1.     Murid mengariskan perkataan vokal berganding
2.     Murid mengisi tempat kosong dengan vokal berganding yang sesuai.
EMK

Bahan Bantu Belajar
kad gambar, lembaran kerja
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
Murid bercerita dengan gaya penyampaian yang betul.
Refleksi













LANGKAH
AKTIVITI
CATATAN

SET INDUKSI
(5 MINIT)





Murid Perdana / Linus
  1. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan .
  2. Setiap kumpulan diminta untuk meneka kandungan yang terdapat dalam kotak.


BBM
Kotak Misteri


AKTIVITI 1
(15 MINIT)





Murid Perdana / Linus
  1. Guru membacakan petikan.
  2. Murid  menyemak bacaan guru dan mengariskan perkataan vokal berganding yang disebut oleh guru.
  3. Guru bersoal jawab dengan murid tentang  isi cerita yang terdapat dalam petikan.


BBM
i. Buku teks – m/s :66 (Jilid 2)



AKTIVITI 2
(20 MINIT)









Murid Perdana / Linus
  1. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
  2. Murid berbincang mengenai  jalan cerita dalam kumpulan.
  3. Wakil kumpulan membentangkan cerita di hadapan kelas.
  4. Guru membimbing murid.


BBM
i. Buku teks – m/s :66 (Jilid 2)


AKTIVITI 3
(15 MINIT)








Murid Perdana  :

  1. Murid menulis cerita mengikut urutan yang betul dalam bentuk perenggan.

Murid Linus:
1.       Murid diberi latih tubi menyebut dan membaca perkataan vokal berganding.
2.       Murid mengisi tempat kosong dengan menggunakan perkataan vokal berganding yang sesuai.


LEMBARAN KERJA :
- Menulis cerita dalam bentuk perenggan.        ( Perdana )



-  Kad bergambar (Linus)
-  Mengisi tempat kosong menggunakan vokal berganding yang sesuai. (Linus)

PENUTUP
(5 MINIT)




1.       Murid diberi latihan pengukuhan mencari perkataan vokal berganding  yang tersembunyi .
2.       Guru membuat rumusan tajuk dengan meminta murid menceritakan semula cerita rakyat dengan bimbingan guru.


BBM
-          Permainan Bahasa