RPT


RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3


UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
UNIT 1
MINGGU : 1 & 2
TEMA :  Sekolahku Rumahku
TAJUK :
Sekolahku Indah
Gotong-royong
Sekolahku Indah dan Ceria
UNIT /MINGU
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat ;
  1. menyampaikan cerita yang didengar dengan mengggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
  2. memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyetakan sesuatu permintaan.
  3. mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
  4. menulis perkataan dan ayat tunggak dengan tulisan yang cantik.
  5. menyatakan perbezaan antara karangan naratif dengan karangan imagimatif.
  6. menyenaraikan kata ganda yang betul
  7. menyebut perkataan yang betul
  8. membaca dan membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul
  9. membina ayat dengan kata adjektid dan kata kerja.
  10. melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai.
OBJEKTIF
Fokus Utama:
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata,frasa, ayat, serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
1.4 Menyatakan permintan secara berterusan dan meyakinkan dengan menggunakan intonasai dan unsur paralnguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk makliumat dan tajum internet.
6.2 Membca dan mengenal pasti genre penulisan.
7.1 Membaca dan menerangka maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
I Menceritakan cerita yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul
Aras 1
I Memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan sesuatu.
Aras 1
1 Mendengar dan mengecam ayat arahan serta pesanan.
Aras 1
I Mencari makna perekataan dan meneliti ejaan.
Aras 1
I Mengenal pasti format dan karangsn naratif dan imaginatif.
Aras 1
I Memberi makna perktaan dan maksud frasa dalam ayat.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
8.2 Membina dan menulisa ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
Fokus Sampingan:
7.2 Membaca dan meneal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan saatera yang dapat membasa kesan tertentu kepada pembaca.
SISTEM  BAHASA
Tatabahasa:
-          kata hubung
-          kata gantinama
-          kata adjektif
-          ayat perintah
-          ayat tunggal
-          ayat majmuk
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi:
Ejaan:
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu:  -  Kajian Tempatan
    -  Kebersihan
Nilai:  -  Kerjasama
    -  Kebersihan
KBT    -  menyusun atur
     -  banding beza
HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
1 Membina ayat tunggal berdasarkan pelbagai bahan rangsangan yang diberi.
Aras 3
I Mengemukakan pendapat yang jelas tentang sesuatu topik dengan manyatakan sebab.
Aras 1
I Mengecam perkataan, istilah dan ayat dalam kerya perosa dan puisi yang diabaca.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
UNIT :  2
MINGGU  :  3 & 4
TEMA  :
Mari Bersukan
TAJUK  :
Sukan Permainan
Faedah Bersukan
Usaha Tangga Kejayaan
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
MINGGU  : 5& 6
TEMA :
Makmal Komputer Sekolah Saya
TAJUK :
Makmal Komputer
Teknologi Maklumat
Kelas Komputer
UNIT/MINGGU
UNIT/MINGGU
Pada akhir [pelajaran ini, murid-murid dapat;
1.             memberitahu maklumat tentang sukan permainan dengan contoh yang sesuai.
2.             melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai.
3.             menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam bahan ransangan.
4.             membaca dan menyatakan perkataan, istlalh dan ayat dalam bahan prosa dan puisi.
5.             menjawab dengan secara bertatasusila dengan ungkapan yang sesuai.
6.             merekodkan maklumat tentang kegiatan sukan permainan dengan betul.
7.             mengemukakan pendapat tentang kebaikan sukan dengan memberikan alasan.
8.             membina ayat seruan dengan betul.
OBJEKTIF
                                             
OBJEKTIF
OBJEKTIF
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
  1. menyatakan sesuatu perkara yang didengaar dan dialami dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
  2. membaca ayat dalam teks yang mengandungi  ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang betul.
  3. menyenaraikan kata nama am yang terdapat dalam teks.
  4. membaca pelbagai jenis ayat dengan intonasi yang betul.
  5. menulis perkataan dan ayat tunggal dengan tulisan yang cantik.
  6. membina ayat tunggal berdasarkan pelbagi bahan ransangan.
  7. menyatakan ayat arahan dan ayat pesanan dengan betul.
  8. menyenaraikan ayat tunggal dan ayat majmuk yang terdapat dalam bahan ransangan.
OBJEKTIF
OBJEKTIF
 Fokus Utama  
 3.1 Menyampaikan maklumat tentang seuatu perkkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang boleh disampaikan oleh pihak lain.
7.2 Membaca dan mengenalpasti perkataan , pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera atau bukan sastera.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
HASIL PEMBELAJARAN
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Fokus Sampingan
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan ileh pihak lain.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
6.3 Membaca dan mengenalpasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
5.1 Membaca kuat ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
HASIL PEMBELAJARAN
1.1    Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan , intonasi dan nada yang sesuai.
8.2    Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          kata tunggal
-          kata seru
-          kata majmuk
-          ayat seruan
-          ayat tanya
-          kata kerja
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi  :
Ejaan  :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu  :  PJK
Nilai  : 
-      Kerjasama
-          Kerajinan
-          Patritisme
KBT  :
-          Kontekstual
KB  :
-          banding beza
-          menganalisis
-          membuat kesimpulan
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama :
1.1    Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai da tepat
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kakta, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang beetul dan memahami perkara yang dibaca.
4.1  Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
HASIL PEMBELAJARAN
1.3  Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
Fokus Sampiangan
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebuatan dan intonasi yang betul dan memahami prkara yang dibaca.
1.2    Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
 HASIL PEMBELAJARAN
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          Kata nama am
-          Aaaakata nama khas
-          Kata kerja
-          Ayat tunggal
-          Ayat majmuk
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu  :  Sains Teknologi
Nilai  :
-          bersyukur
-          berdikari
-          bekerjasama
KBT  :  Konstruktivisme
ICT    :  Tutorial
KB     :
-          menjana idea
-          membanding beza
-          mengimlak
-          mencirikan
-          mencipta
Aras 1
1 Mengenalpasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan.
Aras 3
I Mengemukakan pendapat yang jelas tentang sesuatu topik dengan menyatakan sebab.
Aras 1
I Memberitahu maklumat tentang sesuatu perkara dan mengemukakan contoh yang sesuai.
Aras 3
I Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat, dibaca atau didengar.
Aras 3
I Mengenalpasti ayat dan gaya bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.
Aras 2
I Memberikan penerangan tentang sesuatu perkara yangdiperoleh dengan menggunakn ayat yang jelas.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 2
I Mengimbas maklumat yang sesuai daripada teks untuk menyokong fakta.
Aras 1
I Mengenalpasti isi yang terdapat dalam bahan yang dibaca atau didengar.
Aras 1
I Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 3
1 Memaklumkan sebab dan akibat berdasarkan sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan dan frasa yang jelas dan tepat.
Aras 2
I Mengecam isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 2
1 Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
I Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
Aras 1
II  Membina ayat majmuk berdasarkan tajuk yang diberikan.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
1 Berbual tentang sesuatuperkkara yang dialami dan didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
Aras 3
I Menyatakan teguran dengan sopan secara berterus- terang dalam perbualan.
Aras 2
I Memberikan penerngan tentang sesuatu perkara yang diperoleh dengan menggunakan ayat yang jelas.
Aras 1
Ii Mengemukakan maklumat dengan menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
Aras 2
I Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 3
I Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 3
I Menghuraikan pandangan yang dikemukakan dengan memberikan alasan yang munasabah.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 2
Ii Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi yang betul dan bersopan.
Aras 1
I Membaca ayat dalam teks yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang betul.
Aras 2
I Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan paa intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 1
Iii Menjawab secara bertatasusila dengan menggunakan ungkapan yang sesuai.
Aras 2
I Melahirkan pandangan tentang sesuatu topik dengan jelas dan teratur.
Aras 2
I Memberikn komen beraitan sesuatu isu berdasarkan keperluan masa depan.
Aras 3
I Menjelaskan pandangan tentang sesuatu isu dengan gaya yang betul dan maklumat yang tersusun.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 3
I Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
IMPAK
IMPAK
IMPAK
IMPAK
IMPAK
IMPAK
UNIT/MINGGU
MINGGU : 7 & 8
TEMA :
Malaysia Boleh
TAJUK :
Teladani Mereka
UNIT/ MINGGU
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran ini, murid –murid dapat;
  1. membentangkan maklumat secara ringkas dan tepat.
  2. memahami maksud teks yang dibaca.
  3. menghuraikan pelbagai idea daripaada pelbagi sumber.
  4. menyoal dengan menggunakan kata tanya.
  5. menyusun maklumat mengikut urtan.
  6. melahirkan pandangan tentang wira negara dengan jelas dan teratur.
  7. menulis karangan dengan menggunakan perkataan dan ayat yang sesuai.
  8. mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya.
  9. menulis frasa dan ayat yang diimlakkandengan ejaandan tanda baca yang betul.
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Fokus Sampingan
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          kata tanya
-          ayat tanya
-          ayat penyata
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi  :
Ejaan  :
HASIL PEMBELAJARAN
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu  : 
-          Kajian Tempatan
-          Sains
-          Sejarah
Nilai  :
      -       Keberanian
-          Patriotisme
-          Hemah Tinggi
-          Kebebasan
KBT  :
Kontekstual
-          mengenal pasti maklumat
KB  :
-          mengenal pasti maklumat
-          mencirikan
-          menyusun atur
BCB  :
-          menengar dengan berkesan
-          menngingat
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Aras 1
I Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
Aras 2
I Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
Aras 2
I Mengimbas maklumat yang sesuai daripada teks untuk menyokong fakta.
Aras 1
I Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
                       
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
IMPAK
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU : 9
TEMA :
Malaysia Boleh
TAJUK  :
Wira Negara
Pada akhir pelajaran ini, murid –murid dapat;
  1. membentangkan maklumat secara ringkas dan tepat.
  2. memahami maksud teks yang dibaca.
  3. menghuraikan pelbagai idea daripaada pelbagi sumber.
  4. menyoal dengan menggunakan kata tanya.
  5. menyusun maklumat mengikut urtan.
  6. melahirkan pandangan tentang wira negara dengan jelas dan teratur.
  7. menulis karangan dengan menggunakan perkataan dan ayat yang sesuai.
  8. mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya.
  9. menulis frasa dan ayat yang diimlakkandengan ejaandan tanda baca yang betul.
Fokus Utama
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isis sampingan daripada teks.
9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
Fokus Sampingan
1.2 Bertanya dan menjawab tentang ssuat perkara secara bertatasusila.
Aras 3
1 Membaca lancar teks pelbgai laras bahasa dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 2
I Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna yang betul.
Aras 2
I Mengecam isi penting daripada pelbagai bahan.
Aras 3
I Mengambil imlak berdasarkan teks yang diperdengarkan menggunakan ejaa dan tanda baca yang betul.
Aras 2
I Mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          kata tanya
-          ayat tanya
-          ayat penyata
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi  :
Ejaan  :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu  : 
-          Kajian Tempatan
-          Sains
-          Sejarah
Nilai  :
      -       Keberanian
-          Patriotisme
-          Hemah Tinggi
-          Kebebasan
KBT  :
Kontekstual
-          mengenal pasti maklumat
KB  :
-          mengenal pasti maklumat
-          mencirikan
-          menyusun atur
BCB  :
-          menengar dengan berkesan
-          menngingat
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU : 10
TEMA  :
Malaysia Boleh
TAJUK :
Wira Ekspedisi
Pada akhir pelajaran ini, murid –murid dapat;
  1. membentangkan maklumat secara ringkas dan tepat.
  2. memahami maksud teks yang dibaca.
  3. menghuraikan pelbagai idea daripaada pelbagi sumber.
  4. menyoal dengan menggunakan kata tanya.
  5. menyusun maklumat mengikut urtan.
  6. melahirkan pandangan tentang wira negara dengan jelas dan teratur.
  7. menulis karangan dengan menggunakan perkataan dan ayat yang sesuai.
  8. mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya.
  9. menulis frasa dan ayat yang diimlakkandengan ejaandan tanda baca yang betul.
Fokus Utama
9.3Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Fokus Sampingan
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebuatan dan intonasi yang baik dan jelas.
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          kata tanya
-          ayat tanya
-          ayat penyata
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi  :
Ejaan  :
Aras 1
I Menyusun maklumat mengikut urutan.
Aras 2
I Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk untuk membentuk perenggan.
Aras 3
I Mendapatkan maklummat daripada internet dan sumber lain berkaitan topik.
Aras 3
I Bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU:11&12
TEMA :
Masyarakat Penyayang
TAJUK :
Insan Istimewa.
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
  1. menyatakan sesuatu permintaan dengan perkataan dan ayat yang jelas.
  2. memberikan respon tentang sesuatu secara spontan.
  3. menyenaraikan kata sendi nama dengan betul.
  4. membaca lancar teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
  5. menulis ayat menggunakan tulisan beragkai.
  6. melengkapkan karangan dengan frasa yang sesuai.
Fokus Utama
1.1    Berbual  tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
1.4    Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintan.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
Fokus Sampingan
1.4    Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintan.
9.2Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Aras 1
I Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
Aras 1
I Memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai unutk menyatakan sesuatu permintaan.
Aras 1
1Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 2
I Menyatakan permintaan dengan alasan yang wajar.
Aras 3
I Mencatat pelbagai nota pesanan dripada bahan yang dibaca atau didengar.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          kata sendi
-          ayat peermintaan
-          ayat penyata
-          format syair
-          format kad ucapan
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-          PJK
-          Moral
-          PSV
Nilai :
-          Kasih sayang
-          Kerjasama
KBT :
Kontekstual
-          bekerjasama
Konstruktivisme
-          menilai
KB :
-          menyelesaikan masalah
-          menganalisis
-          mentafsir
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU : 13
TEMA :
Masyarakat Penyayang
TAJUK :
Prihatin dan Penyayang
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
  1. menyatakan sesuatu permintaan dengan perkataan dan ayat yang jelas.
  2. memberikan respon tentang sesuatu secara spontan.
  3. menyenaraikan kata sendi nama dengan betul.
  4. membaca lancar teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
  5. menulis ayat menggunakan tulisan beragkai.
  6. melengkapkan karangan dengan frasa yang sesuai.
Fokus Utama :
6.1Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada inteernet.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
5.1 Membca kuat peerkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Fokus Sampingan :
5.2 Membaca kuat teks posa dan puisi dengan sebuatan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memhami perkara yang dibaca.                                             
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandunagan teks yang tersurat dan tersirat.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
Aras 1
I Mencari makna peerkataan dan meneliti ejaan.
Aras 2
I Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
Aras 3
I Membaca teks dengan sbutan dan intonasi yang betul.
Aras 2
Ii Memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca.
Aras 3
I Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
Aras 2
I Menyatakan idea tentang sesuatu topik dengan memberikan sebab.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          kata sendi
-          ayat peermintaan
-          ayat penyata
-          format syair
-          format kad ucapan
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-          PJK
-          Moral
-          PSV
Nilai :
-          Kasih sayang
-          Kerjasama
KBT :
Kontekstual
-          bekerjasama
Konstruktivisme
-          menilai
KB :
-          menyelesaikan masalah
-          menganalisis
-          mentafsir
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU : 14
TEMA :
Masyarakat Penyayang
TAJUK :
Sayangilah Mereka
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
  1. menyatakan sesuatu permintaan dengan perkataan dan ayat yang jelas.
  2. memberikan respon tentang sesuatu secara spontan.
  3. menyenaraikan kata sendi nama dengan betul.
  4. membaca lancar teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
  5. menulis ayat menggunakan tulisan beragkai.
  6. melengkapkan karangan dengan frasa yang sesuai.
Fokus Utama:
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdassarkan pemerhatian, pengalama dan maklumat yang disamaikan oleh pihak lain.
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tukisan berangkai yang kemas.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulissan teks tentang sesuatu tajuk.
9.3 Menyusun maklumat secara kohensi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Fokus Sampingan :
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tukisan berangkai yang kemas.
10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
Aras 1
I Memerhatikan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 1
I Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
Aras 2
I Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk untuk membentuk perenggan.
Aras 3
I Menulis semula maklumat mengikut prosedur.
Aras 2
I Menyusun maklumat menikut keutamaan.
Aras 2
I Menulis ayat dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
Aras 3
I Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
    
SISTEM BAHASA
Tatabahasa :
-          kata sendi
-          ayat peermintaan
-          ayat penyata
-          format syair
-          format kad ucapan
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
-          PJK
-          Moral
-          PSV
Nilai :
-          Kasih sayang
-          Kerjasama
KBT :
Kontekstual
-          bekerjasama
Konstruktivisme
-          menilai
KB :
-          menyelesaikan masalah
-          menganalisis
-          mentafsir
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU:15 & 16
TEMA  :
Jiran Sepakat Hidup Muafakat
TAJUK :
Hidup berjiran
Pada akhair pelajaran ini, murid-murid dapat;
  1. .menghuraikan pandangan dengan memberikan ulasan yang mudah.
  2. menyatakan maksud ayat dalam perenggan.
  3. mengenal pasti dn menyatakan fakta yang terdapat dalam teks.
  4. menyatakan pendapat tentang perkara yang menarik.
  5. menyusun maklumat mengikut keutamaan.
  6. membuat pengumuman tentang sesuatu acara sukan.
  7. menulis pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
Fokus Utama :
6.1Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi ajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internt.
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang ssuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Fokus Sampingan:
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
Aras 2
I Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna yang betul.
Aras 3
I Menghuraikan pandangan yang dikemukakan  dengan memberikan alasan ayng munasabah.
Aras 2
iMengemukakan pandangan tentang sesuatu isu dengan menggunakan diski yang tepat dan maklumat yang betul.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
SISTEM BAHASA:
Tatabhasa :
-          kata ganda
-          kata tugas
-          simpulan bahasa
-          format pengumuman
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu :
Kajian Tempatan
Nilai :
-          Semangat
-          Bermasyarakat
-          Kerjasama
-          Kebersihan
-          Berdikari
-          Tolong-menolong
KBT
Kontekstual
-          membuat kaitan dan perhubungan
KMD
-          mengenal pasti sebab dan akibat
KB
- menyelesaikan masalah.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU:17&18
TEMA :
Jiran Sepakat Hidup Muafakat.
TAJUK :
Hari Bersama Jiran
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
  1. .menghuraikan pandangan dengan memberikan ulasan yang mudah.
  2. menyatakan maksud ayat dalam perenggan.
  3. mengenal pasti dn menyatakan fakta yang terdapat dalam teks.
  4. menyatakan pendapat tentang perkara yang menarik.
  5. menyusun maklumat mengikut keutamaan.
  6. membuat pengumuman tentang sesuatu acara sukan.
  7. menulis pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
Fokus Utama :              
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang seauai dan tepat.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan  daripada teks.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
Fokus Sampingan :
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu secara terperinci, tept dan tersusun.
Aras 1
I Mengumumkan sesuatu perkara kepada orang lain dengan menggunakan kata , frasa dan ayat yang tepat.
Aras 1
I Mendapatkan keterangan maksud keseluruhan teks.
Aras 1
I Memberitahu maklumat tentang sesuatu perkara  dan mengemukakan contoh yang sesuai.
Aras 1
Ii Menyoal dengan menggunakan kata tanya.
Aras 3
I Bersoaljawab dengan memberikan penerangan sebagai maklum balas.
Aras 2
I Melahirkan pandangan tentang sesuatu topik dengan jelas dan teratur.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
SISTEM BAHASA:
Tatabhasa :
-          kata ganda
-          kata tugas
-          simpulan bahasa
-          format pengumuman
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu :
Kajian Tempatan
Nilai :
-          Semangat
-          Bermasyarakat
-          Kerjasama
-          Kebersihan
-          Berdikari
-          Tolong-menolong
KBT
Kontekstual
-          membuat kaitan dan perhubungan
KMD
-          mengenal pasti sebab dan akibat
KB
- menyelesaikan masalah.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
MINGGU:19&20
TEMA :
Jiran Sepakat Hidup Muafakat
TAJUK :
Sukaneka
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid dapat;
  1. .menghuraikan pandangan dengan memberikan ulasan yang mudah.
  2. menyatakan maksud ayat dalam perenggan.
  3. mengenal pasti dn menyatakan fakta yang terdapat dalam teks.
  4. menyatakan pendapat tentang perkara yang menarik.
  5. menyusun maklumat mengikut keutamaan.
  6. membuat pengumuman tentang sesuatu acara sukan.
  7. menulis pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
Fokus Utama :
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
10.1Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
Fokus Sampingan :
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pedapat tentang sesuatu perkara sacara terperinci, tepat dan tersusun.
Aras 1
I Merekod maklumat tentang sesuatu perkara.
Aras 1
I Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 1
I Mengeja dan menulis perkataan dan ayat yang diperdengarkan.
Aras 3
I Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
I Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
Aras 3
I Menghuraikan pandangan yang dikemukakan dengan memberikan alasan yang munasabah.
UNIT/MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian,
Pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
SISTEM BAHASA:
Tatabahasa :
-          kata ganda
-          kata tugas
-          simpulan bahasa
-          format pengumuman
Kosa kata :
Sebutan/Intonasi :
Ejaan :
PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu :
Kajian Tempatan
Nilai :
-          Semangat
-          Bermasyarakat
-          Kerjasama
-          Kebersihan
-          Berdikari
-          Tolong-menolong
KBT
Kontekstual
-          membuat kaitan dan perhubungan
KMD
-          mengenal pasti sebab dan akibat
KB
- menyelesaikan masalah.
Aras 1
I Memerhatikan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.

 

UNIT :  7

 

MINGGU : 21 , 22 & 23
TEMA :  Mari Bertani
TAJUK :
  - Bumi Hijau
  - Petani Jaya
  - Makanan Berasaskan
    Pertanian
  -Kelebihan Ciptaan
   Tuhan
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. mengenal pasti an menyusun sisi penting.
2. menyusun meklumat mengikut keutamaan.
3. menyatakan isi utama dan isi sampingan.
4. mengenal pasti isi penting daripada cerita yang dibaca.
5. menghuraikan idea daripada pelbagai sumber.
6. melengkapkan karangan dengan perkataan atau frosa yang sesuai.
7. mengenal pasti maklumat dan mencatat nota peringatan.
8.memberikan penerangan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan ayat yang jelas.  
Fokus Utama
1.2    Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
3.1   Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.2   Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
Aras 2
(ii) Memberikan respons yang sesuai berdasarkan soalan yang dikemukakan

Aras 1

(ii)   Mengemukakan maklumat dengan menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
Aras 2
(i)   Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan tajuk yang dibincangkan.
(ii)   Menyampaikan maklumat yang diperoleh secara jelas dan tersusun.

Aras 2

(i)   Membaca lancar teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi dab gaya penyampaian yang betul.
(ii)   Memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca.

Aras 1

(i)   Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
Aras 2
(i) Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna yang betul.




 

 

SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: bajak, tuai,semai, dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
 Fokus Sampingan
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain

8.2   Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan tentang sesuatu tajuk.

 

10.1  Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.

 

11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah  karya

Aras 3

(i) Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatau perkara yang dilihat, dibaca dan didengar

 

Aras 3

(i)   Bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.

Aras 2
(i)   Mengenal pasti kata, rangkai kata dan ayat dalam penulisan.
Aras 1
(i) Meneliti perkara yang manarik dalam  bahan yang ditonton  atau dibaca


 

 

UNIT :  8

MINGGU :
         24,25 &26

 

TEMA :
 Melancung ke Sabah dan Sarawak
TAJUK :
- Negeri di Bawah
  Bayu.
- Bumi Kenyalang
- Indahnya Negeriku
- Pulau Gaya
- Melawat ke Sarawak
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid dapat ;
1. menyampaikan cerita berdasarkan isi penting.
2.mencari makna perkataan frasa dan meneliti ejaan.
3.menyatakan keterangan maksut keseluruhan teks.
4. menyenaraikan isi penting dalam bahan bacaan.
5. menulis maklumat dengan lengkap.
6. mengambil imlak berdasarkan teks dengan ejaan dan tanda  baca yang betul.
7. mengenaraikan ayat pasif dan ayat aktif dengan betul
 Fokus Utama
1.2   Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.1   Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
3.1   Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
5.2   Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
6.1   Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.

Aras 2

(ii) Memberikan respons yang sesuai berdasarkan soalan yang dikemukakan.

Aras 1

(i)   Menceritakan cerita yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 2
(i)   Mengenal pasti isi penting daripada cerita yang didengar atau ditonton.
Aras 3
i) Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat, dibaca dan didengar.
Aras 1
i)   Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan
.Aras 2
(i)   Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan tajuk yang dibincangkan.

Aras 1

(i)   Membaca lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul.

Aras 1

(i)   Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
Aras 3
i)   Bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.

 

 

SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: melancong,pelancong,tumpuan,  dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)

Fokus Sampingan

7.1   Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
8.2   Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
10.3 Membuat ringkasan daripaada bahan yang diengar atau dibaca.

Aras 1

(i)   Memberi makna perkataan dan maksud frasa dalam ayat.
Aras 1
(i)  Membina ayat tunggal berdasarkan pelbagai bahan rangsangan yang diberi.
Aras 3
(i)   Membina pelbagai jenis ayat dalam sesutau penulisan teks.
Aras 1
(i) Mengenal pasti isi yang terdapat dalam bahan yang dibaca atau didengar




















 

 

 

UNIT : 9

MINGGU : 27, 28 & 29
TEMA :
Kesenian dan Kebudayaan
TAJUK :
- Keseniaan
- Seni Tradisional
  Kita
- Seni dan Budaya
- Patuan Wayang
  Kulit.
- Peta Minda

 

 Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. mengeanal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan rangsangan.
2. menyampaikan cerita berdasarkan isi penting.
3. menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam teks.
4. menyatakan perbezaan dan persamaan  bahan yang dibaca dengan mengggunakan ayat yang betul.
5. membina ayat tanya yang betul.
6. melengkapkan ayat dengan perkataan dan frasa yang sesuai.
7. menulis frasa dan ayat dengan ejaan serta tanda baca yang betul.
8. melafazkan syair dengan sebutan dan intonasi yang betul.
 Fokus Utama
2.1   Bercerita dengan menggunakan kata,frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
8.1   Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan  dan intonasi yang betl dan lancar serta memmahami perkara yang dibaca.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan  maklumat khusus.
6.5   Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus

Aras 2

i)   Mengenal pasti isi penting daripada cerita yang didengar atau ditonton.

Aras 3

(i)   Membina ayat tunggal dan ayat majmuk yang lengkap.

Aras 1

(i) Membaca lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul

Aras 3
(i) Mengumpul maklumat yang sesuai daripada pelbagai sumber untuk mengukuhkan fakta.

Aras 1

(i)   Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks.



 

 

SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: bajak, tuai,semai, dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
Focus Sampingan
6.1  Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat untuk bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
8.1 Membina adan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk 
3.1   Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai

Aras 1

 (i) Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
Aras 2

(i) Melengkapkan ayat majmuk dengan kata hubung yang sesuai

Aras 1

(i)   Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan.

(ii)   Mengemukakan maklumat dengan menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.












































RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 3 SK
UNIT / MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
IMPAK

 

 

SISTEM BAHASA:
Tatabahasa: kata nama, kata ganti nama, jenis ayat.
Kosa Kata: bajak, tuai,semai, dll.
PENGISIAN KURIKULUM:
Ilmu: Sains, MZ, PS
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang.
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH:
KB : Menjana idea
KP : Intr/interpersonal
Konstruktivisme, BCB, KTM(ICT)
Focus Sampingan
6.1  Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat untuk bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
8.1 Membina adan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk 
3.1   Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai

Aras 1

 (i) Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
Aras 2

(i) Melengkapkan ayat majmuk dengan kata hubung yang sesuai

Aras 1

(i)   Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan.

(ii)   Mengemukakan maklumat dengan menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.

RANCANGAN TAHUNAN

MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU TAHUN TIGA



            
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu : 33
Tema:
Amalan Hidup Sihat
Tajuk:
Mari Berekreasi
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. menyatakan pendapat       tentang topik dengan intonasi dan gaya yang betul
2. menggunakan perkataan, frasa dan ayat yang sesuai bagi penulisan karangan
3. membina ayat permintaan dan menyenaraikan kata kerja
Fokus Utama:
4.2  Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain
3.3  Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
   
8.3  Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas
Aras 1
(i) Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 1
(i) Menyatakan pendapat yang wajar tentang sesuatu topic dengan intonasi dan gaya yang betul.
Aras 3
(i) Menulis teks dengan menggunakan tulisan berangkai
Fokus Sampingan
3.3       Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Imbuhan
Kosa Kata
senamrobik
cerdas
senaman
pergerakan
menyertai
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
K.Tempatan
Matematik
Nilai:
baik hati
menghargai
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kecerdasan Pelbagai
Kajian Masa Depan
ICT
 
Aras 2
(i) Mengemukakan pandangan tentang sesuatu isu dengan menggunkan diksi yang tepat dan maklumat yang betul
            
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu : 34
Tema:
Amalan Hidup Sihat
Tajuk:
Jagalah Kesihatan Diri
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. memberi makna perkataan, frasa dan menyatakan jenis ayat yang betul.
2. menulis ringkasan berdasarkan teks yang dibaca.
3. mengulas bahan rangsangan dengan ayat yang jelas dan sesuai
Fokus Utama
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk makllumat daripada internet
6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk
Fokus Sampingan
8.2  Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Ayat penyata
Kosa kata:
bersenam
pemakanan
berkhasiat
menyerang
ceria
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Pendidikan Moral
Pendidikan Agama
Nilai:
kebersihan
kasih saying
Kajian Masa Depan
Interpersonal
Kontekstual
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
Aras 2
(i) Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
Aras 2
(i) Melengkapkan ayat majmuk dengan kata hubung yang sesuai.
Aras 3
(i) Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu : 35
Tema:
Amalan Hidup Sihat
Tajuk:
Keluarga Sihat
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1.  memberikan komen tentang bahan berdasarkan keperluan masa depan
2.  menghuraikan isi bahan ransangan dengan ayat yang sesuai.
Fokus Utama
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh
8.2  Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk
11.2  Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana dan nilai dan pengajaran.
Fokus Sampingan
1.2  Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila
2.2  Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakkan bahasa yang sesuai dan tepat
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Ayat Tanya
Kosa kata:
seimbang
berekreasi
berkhasiat
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Kajian Tempatan
Sains
Nilai:
bekerjasama
kebersihan
Kemahiran Bernilai Tambah
Kontekstual
Aras 2
(i) Mengenal pasti isi penting yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 1
(i) Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca
Aras 3
(i) Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
Aras 2
(i) Menyaring maklumat untuk mendapatkan mesej dan nilai yang terdapat dalam teks
Aras 1
(i) Mendengar ungkapan untuk memberikan maklum balas.
Aras 2
(i) Memberikan penerangan tentang sesuatu perkara yang diperoleh dengan menggunakan ayat yang jelas.
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu: 36
Tema:
Menempa kejayaan Mencipta Sejarah
Tajuk:
Kenderaan Keluaran Malaysia
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. mengemukakan pandangan tentang bahan ransangan dengan wacana yang sesuai.
2. memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara dengan jelas
3.  menyenaraikan kata nama khas
Fokus Utama
1.1  Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang menyakinkan
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang
4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
Fokus Sampingan
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancer serta memahami perkara yang dibaca.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Nama Khas
Kosa kata:
keistimewaan
menyerap
rekaan
nasional
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
K.Tempatan
Nilai:
Kerjasama
Semangat Bermasyarakat
Kemahiran Bernilai Tambah
Konsturktivisme
Aras 1
(i) Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
Aras 3
(i) Mengemukakan pendapat yang jelas tentang sesuatu topic dengan menyatakan sebab.
Aras 2
(i) Mengemukakan pandangan tentang sesuatu isu dengan gaya yang betul dan maklumat yang tersusun.
Aras 2
(i) Melahirkan pandangan tentang sesuatu topic dengan jelas dan teratur.
Aras 2
(i) Membaca lancer teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi dan gaya penyampaian yang betul.
Aras 1
(i) Merekod maklumat tentang sesuatu perkara.
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu : 37
Tema:
Menempa Kejayaan Mencipta Sejarah
Tajuk:
Mercu Tanda Negara Kita
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. menjelaskan pandangan tenang sesuatu isu atau wacana dengan gaya yang betul
2. menyusun maklumat mengikut urutan
Fokus Utama
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus
9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca
Fokus Sampingan
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
3.1 Mernyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Sinonim
kata nama khas
Kosa kata:
interaktif
bergemerlapan
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
K.Tempatan
Nilai:
Kebanggaan
Bersyukur
Kemahiran Bernilai Tambah:
Belajar Cara Belajar
Kajian Masa Depan
Kecerdasan Pelbagai
Aras 3
(i) Menjelaskan pandangan tentang sesuatu isu dengan gaya yang betul dan maklumat yang tersusun.
Aras 1
(i) Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan
Aras 1
(i) Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks.
Aras 3
(i) Menulis semula maklumat mengikut prosedur.
Aras 1
(i) Menceritakan cerita yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 3
(i) Mengumpul isi penting tentang sesuatu perkara di dengar, dibaca atau ditonton.
Aras 3
(ii) Membentangkan maklumat yang diperoleh secara ringkas dan tepat.
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu : 38
Tema:
Menempa Kejayaan Mencipta Sejarah
Tema:
Kebanggaan Negara
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. menyatakan perkara yang menarik dalam bahan ransangan.
2. menulis pelbagai genre dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Fokus Utama
3.3  Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan  puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna
Fokus Sampingan
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat, serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas
6.5  Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Nama Am
Kata Nama Khas
Kata Adjektif
Kosa kata:
litar
formula
satelit
jurutera
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
Matematik
K.Tempatan
Nilai:
Kebanggaan
Keberanian
Kemahiran Bernilai Tambah
Kajian Masa Depan
Kecerdasan Pelbagai
Aras 2
(i) Mengemukakan pandangan tentang sesuatu isu dengan menggunakan diksi yang tepat dan maklumat yang betul
Aras 2
(i) Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
Aras 1
(i) Menulis karangan mengggunakan perkataan yang sesuai.
Aras 3
(i) Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 2
(i) Mengenal pasti isi penting daripada ceritta yang didengar atau ditonton.
Aras 3
(i) Mengumpulkan maklumat yang sesuai daripada pelbagai sumber untuk mengukuhkan fakta
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu: 39
Tema:
Cerita-cerita Teladan
Tajuk:
Cerita Rakyat
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi dan gaya penyampaian yang sesuai
2. menyatakan makna perkataan, frasa dan ayat.
3. menulis karangan dengan betul
Fokus Utama
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
Fokus Sampingan
10.1Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Adjektif
Kata Nama Am
Kosa kata:
perahu
tasik
rezeki
joran
mengerat
tamak
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sastera
Pendidikan Moral
Kajian Tempatan
Nilai:
baik hati
keberanian
kejujuran
kesyukuran
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kontekstual
Konstuktivisme
Aras 3
(i) Bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
Aras 3
(i) Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
Aras 3
(ii) Menjelaskan pengajaran yang terdapat dalam teks.
Aras 1
(i) Menulis karangan menggunakan perkataan yang sesuuai.
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu : 40
Tema:
Cerita-cerita Tauladan
Tajuk:
Cerita Haiwan
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. membaca lancar dan memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca
2. menjelaskan pengajaran yang terdapat dalam teks.
3. memindahkan ayat penyata kepada ayat pasif dan sebaliknya.
Fokus Utama
6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat
Fokus Sampingan
6.4  Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
Kata Ganda
Peribahasa
Kosa kata:
kering-kontang
riuh-rendah
mula-mula
kura-kura
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
Sains
K.Tempatan
Sivik
Nilai:
disiplin
taat
berani
Kemahiran Bernilai Tambah
Pembelajaran Kontekstual
Belajar CaraBelajar
KP
Aras 1
(i) Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
Aras 3
(i) Menulis ringkasan berdasarkan teks yang didengar atau dibaca
Aras 3
(i) Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
Aras 1
(i) Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
Aras 3
(ii) Menghuraikan maksud keseluruhan  teks yang dibaca.
MINGGU
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
Minggu : 41
Tema:
Cerita-cerita Tauladan
Tajuk:
Cerita Rakyat Luar Negara
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. menyenaraikan isi dan idea yang terdapat dalam teks.
2. menulis ringkasan berdasarkan teks yang dibaca.
3. memilih peribahasa yang sesuai berdasarkan teks
Fokus Utama
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca
Fokus Sampingan
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
Sistem Bahasa
Tatabahasa:
kata ganti diri
Kosa kata:
menyusuri
perawan
kutip
Pengisian Kurikulum
Ilmu:
K.Tempatan
P.Moral
Sastera
Nilai:
Berusaha
Kesyukuran
baik hati
Kemahiran Bernilai Tambah
KP, KMD, Interpersonal
Aras 2
(i) Menggunakan kata panggilan yang sesuai mengikut situasi mengikut situasi dalam aktiviti harian.
Aras 2
(ii)Mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya
Aras 3
(i) Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
Aras 3
(i) Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
Aras 3
(i) Menulis ringkasan berdasarkan teks yang didengar atau dibaca
Aras 1
(i) Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks.
Aras 3
(ii) Menghuraikan maksud keseluruhan  teks yang dibaca.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan